2013. február 12., kedd

Ötös busz


"1926. július 19-én indult az 5-ös autóbusz. A Ferenc József (Roosevelt) térről indult, és a Fő utcán át a Marczibányi térigközlekedett, majd 1929augusztus 1-jén útvonalát a Retek utcán túl a János Kórházig (Széna térig) hosszabbították. Az1930-as évek végétől az Aréna (Dózsa György) út – István út – Dohány utca (ellenkező irányban: Wesselényi utca – Dembinszky utca) – Károly körút – Deák Ferenc tér – Deák Ferenc utca (Erzsébet tér) – Vörösmarty tér – Dorottya utca (gr. Tiszai István utca) – Ferenc József tér – Lánchíd – Fő utca – Batthyány tér – Batthyány utca – Mária utca – Széna tér – Retek utca – Pasaréti út – Hadapród utca útvonalon közlekedett. Ekkor a menetidő 32 perc volt.
1944 decemberében a járat – Budapest ostroma miatt – megszűnt, majd 1945augusztus 5-én 5-ös jelzéssel gyorsjáratot indítottak a Deák Ferenc tér – Múzeum körút – pontonhíd – Szent Gellért tér – Krisztina körút – Széll Kálmán (Moszkva) tér útvonalon. A buszok 1946január 5-től az újra átadott Ferenc József (Szabadság) hídon át közlekedtek, majd 1946január 18-án elkészült az új Kossuth híd, így ezután erre jártak. Ezzel az 5-ös busz gyorsjárati jellege meg is szűnt.
Üzemanyag hiány miatt 1946március 5-étől a buszjárat közlekedése szünetelt, majd 1946március 20-ánengedélyezték a buszok Kossuth hídon való átkelését, ezért ezután a Blaha Lujza tér – Kossuth híd – Széll Kálmán (Moszkva) tér útvonalon közlekedtek. Útvonalát 1947szeptember 16-án a Széll Kálmán (Moszkva) tértől a Pasaréti térighosszabbították. 1948február 16-ától az 5-ös busz ismét a Dózsa György út – Dohány utca útvonalon közlekedett a Pasaréti tér felé, majd szeptember 28-án elindult az 5-ös operai járata is.
1950november 2-án indult el a főváros első gyorsjárata 105-ös jelzéssel a Deák Ferenc tér és a Pasaréti tér között, de1951január 27-én a 105-ös gyorsjáratot – jármű-kihasználatlanság miatt – megszüntették, ám 1971szeptember 3-án(20 év szünet után) újra elindították a 105-ös gyorsjáratot. Útvonala az eredeti maradt.
1972. december 23-ától az 5-ös autóbuszok a Március 15-e térről az Erzsébet hídon át közlekedtek a Pasaréti térre. (A kieső szakaszon a 74-es busz közlekedett tovább. Ezt néhány évvel később a 74-es trolibusz (Budapest) váltotta fel.) Ugyanezen a napon szüntették meg a 105-ös gyorsjáratot, de 1974. szeptember 2-ától ismét közlekedett a 105-ös, aminek 1977január 1-jétől 5gy az új jelzés, de 1990. augusztus 31-én az 5gy autóbuszjárat – jármű-kihasználatlanság miatt – megszűnt.
1990. december 11-étől a 105-ös busz a Hősök tere és az Apor Vilmos tér között közlekedett. (Ez a járat a 4-es buszvonalának „kettévágása” után a budai szakaszát pótolja.) 1995. március 18-ától, a Földalatti felújítása miatt a 105-ös autóbuszok már csak a Deák Ferenc térről közlekedtek az Apor Vilmos térre.[1] 2007. szeptember 3-án a 4-es, 4gy és 105-ös autóbuszokat összevonták, így a 105-ös jelzésű autóbusz a Gyöngyösi utca és az Apor Vilmos tér között közlekedett, akárcsak a régi 4-es busz.
2008. szeptember 6-ától az 5-ös autóbuszjáratot összevonták a 67V villamospótló, és a 25-ös buszokkal, így útvonala egészen Rákospalotáig hosszabbodott."

Forrás: wikipedia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése